سئو چیست ؟ انواع سئو و تفاوت های آن

سئو چیست ؟ انواع سئو و تفاوت های آن

SEO و یا سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که به معنیی بهینه سازی موتورهای جستجو می باشد و یکی از روشهای متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو است . به زبان ساده، سئو مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان را بهمراه دارد.

انواع سئو چیست؟

چهار نوع اصلی از سئو وجود دارد که همه آنها به شما کمک می کند که در نتایج جستجو بهتر دیده شوید:

  1. سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
  2. سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
  3. سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
  4. سئو منفی (Negative SEO)

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید سئوی اخلاقی به مجموعه روش‌ها و تکنیک‌هایی گفته می‌شود که خود موتورهای جست‌وجو برای بالا بردن رتبه سایت‌ها معرفی کرده‌اند. این روش‌ها رتبه سایت را به صورت طبیعی و قانونی بالا می‌برند. بهترین مورد از انواع روش های سئو همین کلاه سفید است. البته سخت‌ترین و طولانی‌ترین روش هم هست. برای داشتن سئوی کلاه سفید باید صبور باشید، مدام بر وب سایت‌تان نظارت کنید و تکنیک‌ها را به درستی به کار بگیرید.

تکنیک های سئو کلاه سفید چیست ؟

  1.  نوشتن مطالب مرتبط و مفید برای مخاطب
  2.  ترفیع و تبلیغ کردن محتوا در شبکه های اجتماعی
  3.  استراتژی سئو
  4.  تحقیقات کلمه کلیدی
  5.  سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال
  6.  بک لینک طبیعی

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه از شیوه هایی بر خلاف رهنمودهای موتور جستجو استفاده می‌کند، بنابراین آنها این ریسک را بهمراه دارند که وب سایت و یا محتوای شما از نتایج جستجو حذف شود. با استفاده از این مورد از انواع روش های سئو ممکن است بتوانید چند روزی در رتبه‌های اول باشید اما مطمئنا گیر می‌افتید و سقوط می‌کنید.

تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست ؟

  1.  پر کردن صفحه با کلمات کلیدی یا پنهان کردن آنها
  2.  سرقت ادبی
  3.  خرید بک لینک
  4.  محتوای کپی شده
  5.  پنهان کردن متن یا (Cloaking): Cloaking یک تکنیک سئو است که در آن محتوای ارائه شده به ربات خزنده موتور جستجو با آنچه در مرورگر کاربر ارائه شده متفاوت است. این پنهانکاری نوعی تکنیک اسپم است برای گول زدن موتورهای جستجو که به سایت یا صفحه مورد نظر رتبه بالاتری بدهد.
  6.  تکنیک PBN یا شبکه بلاگ شخصی: تکنیک PBN مخفف کلمه Private Blog Network است که در آن از شبکه ای از سایتهای با اعتبار دامنه بالا و با ارزش استفاده می‌شود و برای وبسایتی که می خواهیم رتبه آن را افزایش یابد  لینک سازی می‌شود. این تکنیک رسیک بالایی دارد چون در صورتی که اینکار غیر اصولی انجام شود گوگل وبسایت مورد نظر را پنالتی خواهد کرد.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری بین تکنیک های کلاه سیاه و کلاه سفید قرار دارد زیرا تاکتیکها و تکنیکهای آن معمولا در دستورالعمل موتور جستجو نیست. شما باید در مورد اتخاذ این روش هم احتیاط کنید. بطورخلاصه کلاه خاکستری تا زمانی خوب است که توسط موتور جستجو کشف نشده باشد .

تکنیک های سئو کلاه خاکستری چیست ؟

  1.  تکنیک Clickbait یا طعمه کلیک:این روش شامل استفاده از عنوان ها و محتوایی است که هدف اصلی آن جلب توجه و تشویق کاربر به کلیک بر روی یک لینک یا صفحه خاص است و ارزشی ارائه نمی‌کند. با استفاده از این تکنیک، معمولا مخاطب کنجکاو شده و با کلیک بر روی آن لینک وارد سایت مقصد طعمه می‌شود.
  2.  محتوایی که کمی تغییر داده شده
  3.  تبادل لینک
  4.  تبلیغات پولی و بی ارزش برای کاربر
  5.  پرداخت پول برای کامنت گرفتن

سئو منفی چیست؟

سئو منفی اجرای روش های سئو کلاه سیاه و یا خاکستری در وب سایت شخصی دیگر با هدف آسیب رساندن است. رقبای شما آسیب می‌بینند و باعث می‌شود که شما در نتایج جستجو بالا بیایید.

تکنیکهای سئو منفی چیست ؟

  1.  ایجاد لینک های غیر طبیعی و اسپم به وب سایت رقیب
  2.  سرقت مطالب آنها
  3.  ارسال نظرات منفی
  4.  هک کردن سایت و تغییر محتوای آن

انواع دسته بندی سئو چیست ؟

  1. سئو داخلی 
  2. سئو خارجی

۱ - سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی سایت چیست؟

به بهینهسازی صفحات داخلی سایت، سئوی داخلی یا آن پیج میگویند. این کار کمک می‌کند موتورهای جست‌وجو صفحات داخلی سایت شما را بشناسند و درجه مفید بودن آن برای کاربران را درک کنند. برای انجام سئوی داخلی سایت باید جزئیات فراوانی را رعایت کنید.

۱ - تکنیک های سئو  داخلی چیست ؟

  • تگ های عنوان (title tags)
  • متا تگ ها
  • متای  توضیحات (meta descriptions)
  • عنوان ها
  • پاراگراف ها
  • تصاویر
  • URL ها
  • لینک های داخلی و خارجی
  • نشانه گذاری های اسکیما (schema)
  • واکنشگرا بودن (responsive)

2- سئوی خارجی سایت چیست ؟

سئو آف پیج

سئو خارجی شامل تکنیکهایی است که خارج از سایت و به منظور بهینه سازی آن انجام می‌شود. سئو خارجی بر روی دریافت سیگنال از دیگر سایت ها به سایت شما متمرکز است. 

تکنیک های سئو خارجی

  • بک لینک یا لینک بیلدینگ
  • سیگنال از شبکه های اجتماعی
  • فروم ها
  • منشن یا اشاره به برند
captcha
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x