زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی

پنج نوع اصلی زبان برنامه نویسی
در حالی که ده‌ها روش برای طبقه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف پیدا خواهید کرد، آنها معمولاً در پنج دسته اصلی قرار می‌گیرند. به خاطر داشته باشید که برخی از زبان ها ممکن است تحت بیش از یک نوع باشند:

1. زبان های برنامه نویسی روندی:
یک زبان رویه‌ای دنباله‌ای از دستورات یا دستورات را دنبال می‌کند تا به خروجی مورد نظر دست یابد. به هر سری از مراحل یک رویه گفته می شود و برنامه ای که به یکی از این زبان ها نوشته شده است دارای یک یا چند رویه در داخل خود خواهد بود. نمونه های رایج زبان های رویه ای عبارتند از:

C and C++

Java

Pascal

BASIC

C++ یک زبان برنامه نویسی عالی برای یادگیری است اگر شما نیز علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد نحوه عملکرد کامپیوتر هستید. اگرچه ممکن است به اندازه سایر زبان های برنامه نویسی سطح بالا مانند پایتون خوانا نباشد، اما همچنان می تواند برای مبتدیان مفید باشد.

2. زبان های برنامه نویسی کاربردی
زبان های تابعی به جای تمرکز بر اجرای عبارات، بر خروجی توابع و ارزیابی های ریاضی تمرکز می کنند. هر تابع - یک ماژول کد قابل استفاده مجدد - یک کار خاص را انجام می دهد و یک نتیجه را برمی گرداند. بسته به اینکه چه داده هایی را وارد تابع می کنید، نتیجه متفاوت خواهد بود. برخی از زبان های برنامه نویسی کاربردی معروف عبارتند از:

Scala

Erlang

Haskell

Elixir

F#

3.زبان های برنامه نویسی شی گرا (OOP)
این نوع زبان با یک برنامه به عنوان گروهی از اشیاء متشکل از داده ها و عناصر برنامه برخورد می کند که به عنوان ویژگی ها و متدها شناخته می شود. اشیاء را می توان در داخل یک برنامه یا در برنامه های دیگر استفاده مجدد کرد. این آن را به یک نوع زبان محبوب برای برنامه‌های پیچیده تبدیل می‌کند، زیرا استفاده مجدد و مقیاس‌بندی کد ساده‌تر است. برخی از زبان های شی گرا رایج عبارتند از:

Java

Python

PHP

C++

Ruby

4. زبان های اسکریپت
برنامه نویسان از زبان های برنامه نویسی برای خودکارسازی وظایف تکراری، مدیریت محتوای وب پویا یا پشتیبانی از فرآیندهای برنامه های بزرگتر استفاده می کنند. برخی از زبان های برنامه نویسی رایج عبارتند از:

PHP

Ruby

Python

bash

Perl

Node.js

5.زبان های برنامه نویسی منطقی
یک زبان برنامه نویسی منطقی به جای اینکه به کامپیوتر بگوید چه کاری انجام دهد، یک سری حقایق و قوانین را بیان می کند تا کامپیوتر را در مورد چگونگی تصمیم گیری راهنمایی کند. چند نمونه از زبان های منطقی عبارتند از:

Prolog

Absys

Datalog

Alma-0

روش های دیگری برای طبقه بندی زبان های برنامه نویسی هموجود دارد اما این دسته بندی یکی از قابل درک ترین ها است.

captcha
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x