زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی

کدنویسی نیازمند دانش حداقل یک زبان برنامه نویسی، مجموعه ای از نحو و قوانینی است که رایانه ها بتوانند آن را درک کنند. صدها زبان برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام از نظر هدف و کارهایی که می توانند انجام دهند منحصر به فرد هستند.

وقتی برای اولین بار وارد دنیای کدنویسی شدم، مجموعه زبان های برنامه نویسی بسیار زیاد به نظر می رسید. من با HTML و CSS شروع کردم و این یک تجربه متحول کننده بود. غواصی در HTML چشمان من را به ساختار اساسی صفحات وب باز کرد، در حالی که CSS اسرار استایل و طراحی را باز کرد. این زبان‌ها نقطه شروعی عالی برای مبتدی مثل من بودند و مقدمه‌ای عملی برای دنیای توسعه وب ارائه می‌کردند.

زبان های برنامه نویسی ساختاری برای دستورالعمل هایی که می نویسید به شما می دهند. این زبان شبیه انگلیسی است، اما نه دقیقاً. برنامه نویسان اصطلاحات و گرامر را در یک زبان برنامه نویسی سینتکس می نامند.

 

خواندن زبان‌های سطح پایین مانند اسمبلی یا ماشین برای ماشین‌ها راحت‌تر از انسان است، بنابراین یادگیری آن‌ها دشوار است. با این حال، یک زبان سطح متوسط ​​مانند C++ برای دانستن اینکه آیا می خواهید بنویسید مفید است:

سیستم های عامل
سیستم های بانک اطلاعاتی
نرم افزار پردازش تصویر یا ویدئو
زبان های سطح بالا معمولا برای مبتدیان راحت تر هستند. برخی بیشتر بر ساختار تمرکز می کنند، در حالی که برخی دیگر تعامل بیشتری دارند و می توانند عملکردهای پیچیده تری را انجام دهند.

در زیر تعدادی از بهترین زبان ها برای مبتدیان آورده شده است. سعی کنید فقط با یک زبان که با اهداف شما همسو است راحت باشید، سپس در صورت تمایل دیگران را بررسی کنید.

با این حال، نگران انتخاب اشتباه نباشید. این زبان ها مفاهیم اساسی را به اشتراک می گذارند، بنابراین می توانید با یکی شروع کنید و به دیگری بروید.

HTML

زبان نشانه گذاری فرامتن یا HTML اساس اینترنت است – برای تنظیم محتوای صفحات وب استفاده می شود. هنگامی که یک صفحه وب را بارگذاری می کنید، یک سند HTML را مشاهده می کنید که توسط مرورگر شما ارائه شده است.

اگر مطمئن نیستید که کدنویسی کار شماست، HTML ساده ترین زبان برای نمونه است.

این به این دلیل است که HTML از نظر فنی یک زبان برنامه نویسی نیست - اسکریپت ها را اجرا نمی کند و نمی توانید برنامه های کاربردی با آن بسازید. با این حال، HTML در همه جا آنلاین است، بنابراین اگر می خواهید اینترنت را درک کنید، ابتدا باید HTML را درک کنید.

بهترین برای: مبتدیانی که مشتاق هستند در توسعه وب قدم بگذارند و اصول ایجاد صفحه وب را درک کنند.

css

شاید کمتر با زبان خواهر و برادر HTML یعنی CSS آشنا باشید. HTML محتوایی را که در یک صفحه وب ظاهر می شود کنترل می کند، اما بر ظاهر آن محتوا تأثیری نمی گذارد.

اینجاست که Cascading Style Sheets یا CSS وارد می‌شود. زبان CSS استایل HTML را مدیریت می‌کند - ویژگی‌هایی مانند رنگ‌ها، اندازه، فونت‌ها و حتی طرح‌بندی کل صفحه را تنظیم می‌کند. CSS نیز یک زبان برنامه نویسی نیست. این مجموعه ای از قوانین اعمال شده در HTML است.

HTML و CSS تقریبا همیشه با هم استفاده می شوند، بنابراین توصیه می کنم هر دو را یاد بگیرید. در غیر این صورت، صفحات وب شما نسبتاً ساده به نظر می رسند.

اگر از مربع اول شروع می کنید، وارد HTML و CSS شوید.
یادگیری HTML و CSS تا حد زیادی آسان است زیرا نیازی به تفکر در منطق محاسباتی زبان های برنامه نویسی ندارند.

یادگیری HTML و CSS همچنین نسبت به سایر زبان‌ها کمتر انتزاعی است زیرا نتایج کد خود را به سرعت می‌بینید - به سادگی یک فایل html ایجاد کنید و آن را در مرورگر خود باز کنید. یا، یک وب‌سایت موجود را باز کنید و از ابزار بازرسی خود برای مشاهده کدهای زیرین استفاده کنید.

JavaScript

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که صفحات وب استاتیک را به صفحات پویا تبدیل می کند. این عناصر صفحه را قادر می‌سازد حرکت کنند، به اقدامات کاربر مانند کلیک‌ها واکنش نشان دهند و هر عملیاتی را فراتر از وجود صرف در صفحه انجام دهند.

اگر به توسعه وب علاقه مند هستید و در حال حاضر به HTML و CSS احساس می کنید، جاوا اسکریپت قدم بعدی است.

این سه زبان با هم بیشتر محتوای وب شما را تشکیل می دهند. به علاوه، کد جاوا اسکریپت را می توان به راحتی در مرورگر شما آزمایش کرد.

نکته حرفه ای: روی تسلط بر دستکاری DOM و برنامه نویسی ناهمزمان در جاوا اسکریپت تمرکز کنید تا واقعاً صفحات وب خود را زنده کنید.

Python

پایتون یک زبان برنامه نویسی محبوب برای مبتدیان به دلیل نحو کاربر پسند و تطبیق پذیری آن است.

بسیاری از کدهای پایتون مانند انگلیسی خوانده می شوند، که به مبتدیان کمک می کند مفاهیم اساسی مانند توابع را بیاموزند.

پایتون همچنین دارای کتابخانه های کد زیادی است. اینها گروهی از توابع از پیش ساخته شده هستند که می توانید به جای نوشتن توابع، به کد خود وصل کنید. با پایتون می توانید انواع مختلفی از برنامه ها را بسازید. بسیاری از دوره های مقدماتی نیز پروژه های خود را بر اساس این زبان پایه گذاری می کنند.

آنچه من دوست دارم: کتابخانه های گسترده و پشتیبانی جامعه آن، پایتون را به یک انتخاب عالی برای برنامه نویسان مبتدی و با تجربه تبدیل کرده است.

C/C++

C یکی دیگر از گزینه های محبوب برای دوره های مقدماتی است. این زبان از پایتون پرمخاطب تر است و اغلب از مبتدیان می خواهد که کد بیشتری بنویسند تا به چیزهای مشابه دست یابند. این کار بیشتر است اما برای درک مفاهیم انتزاعی مفید است. با C، مهارت هایی را می آموزید که می توانند در سایر زبان های مختصرتر به کار روند.

C++ جانشین C است. نحو C++ مشابه C با اضافه کردن اشیا است، یک نوع متغیر قدرتمند که برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی پیچیده را آسان‌تر می‌کند.

توصیه می‌کنم با C شروع کنید، زیرا مفاهیم کمتری برای یادگیری وجود دارد که همه آنها را می‌توان به C++ نگاشت. همچنین اصول برنامه نویسی تابع گرا را به شما آموزش می دهد.

بهترین برای: کسانی که شیفته برنامه نویسی در سطح سیستم، توسعه بازی یا برنامه هایی هستند که عملکرد آنها حیاتی است.

C#

سی شارپ که سی شارپ نیز نامیده می شود، برای توسعه بازی های ویدئویی، برنامه های موبایل و دسکتاپ و نرم افزارهای سازمانی محبوب است. C# یک منبع مشترک با C++ دارد، اما در حالی که C++ و C همپوشانی های زیادی دارند، C# بیشتر شبیه جاوا است.

یادگیری سی شارپ آسان است و راه های زیادی برای استفاده از آن وجود دارد. اگر قصد دارید از C++ و C# استفاده کنید، ممکن است بخواهید ابتدا C++ را یاد بگیرید. این کار درک #C را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند به سرعت بخشیدن به فرآیند یادگیری کمک کند.

Java

جاوا (با جاوا اسکریپت اشتباه گرفته نشود) یک زبان برنامه نویسی شی گرا همه منظوره است. مانند Python، سینتکس جاوا برای برنامه نویسان انسانی به راحتی قابل خواندن و درک است – اغلب، وظایف پیچیده را می توان با یک دستور انجام داد.

جاوا به طور گسترده در برنامه های موبایل اندروید پیاده سازی می شود. این یک زبان پایه عالی دیگر با اصولی است که می تواند به طور مستقیم برای یادگیری زبان های دیگر اعمال شود.

نکته حرفه ای: هنگام مقابله با جاوا به درک برنامه نویسی شی گرا توجه زیادی داشته باشید، زیرا هسته اصلی عملکرد آن را تشکیل می دهد.

PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز و سمت سرور برای توسعه برنامه های کاربردی وب است. افزودن اطلاعات پویا، مانند اخبار به روز شده، به وب سایت ها را آسان می کند.

شما همچنین می توانید این زبان را در HTML جاسازی کنید، که باعث می شود بدون نیاز به فایل های خارجی، توابع را به وب سایت خود اضافه کنید. PHP همچنین برای دسترسی به پایگاه داده عالی است و دسترسی و ذخیره داده ها را آسان می کند.

بهترین برای: مبتدیانی که می خواهند به جنبه سرور توسعه وب بپردازند.

Ruby

روبی زبان ساده ای است که برای ایجاد ابزارهای اتوماسیون، برنامه های دسکتاپ و نمونه های اولیه سریع مفید است. همچنین یک چارچوب محبوب برای Ruby وجود دارد که اغلب Ruby on Rails نامیده می شود.

Ruby یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی منبع باز سمت سرور است. چارچوب آن همچنین ساختارهای پیش فرض را برای صفحات وب، خدمات وب و پایگاه داده ارائه می دهد. این آن را به ابزاری مفید برای توسعه برنامه های کاربردی وب تبدیل می کند.

در حالی که خواندن و نوشتن این زبان آسان است، اما ممکن است بهترین انتخاب برای اولین زبان برنامه نویسی شما نباشد. این به این دلیل است که کاملاً انعطاف پذیر است، بنابراین به راحتی تغییرات را می پذیرد.

وقتی برای اولین بار یاد می گیرید که چگونه یک پروژه کدنویسی را اجرا کنید، انعطاف پذیری عالی است. اما با حفظ پروژه در طول زمان می تواند بر تغییرات کد شما تأثیر بگذارد.

آنچه من دوست دارم: Ruby به دلیل فلسفه "کنوانسیون روی پیکربندی" آن یک انتخاب عالی برای توسعه سریع برنامه است.

SQL

SQL یکی دیگر از زبان های مفید برای مبتدیان است. شما می توانید از این زبان برای به روز رسانی، ذخیره و بازیابی داده ها از پایگاه داده استفاده کنید. طبق گفته موسسه ملی استاندارد آمریکا، این زبان استاندارد برای سیستم های مدیریت پایگاه داده نیز می باشد.

این زبان با سایر زبان های برنامه نویسی متفاوت است زیرا از نظر فنی یک زبان Query است، بنابراین شما نمی توانید صفحات وب را با آن بسازید.

اگر از قبل درک درستی از برنامه نویسی ندارید، ممکن است یادگیری SQL کمی طول بکشد. با این حال، این زبان در فناوری و متخصصان داده محبوب است، بنابراین در محل کار ارتباط زیادی دارد.

چیزی که من دوست دارم: SQL برای پروژه هایی که شامل ذخیره سازی و بازیابی داده ها هستند، مورد نیاز است، و آن را به یک امر ضروری برای توسعه دهندگان وب تبدیل می کند.

Switf

اگر در حال یادگیری کدنویسی برای ایجاد پروژه برای دستگاه های اپل هستید، Swift زبان خوبی برای شروع است. طراحان اپل این زبان را با در نظر گرفتن افراد مبتدی ایجاد کردند. و اگر هدف اصلی شما توسعه برنامه های تلفن همراه برای دستگاه های iOS است، این باید زبان انتخابی شما باشد.

در حالی که برنامه نویسان بیشتر محصولات را از سال 2014 با سوئیفت ایجاد کرده اند، ممکن است بخواهید Objective-C را نیز یاد بگیرید.

توسعه دهندگان این زبان را در دهه 1980 ایجاد کردند. این چیزی است که تیم آنها اکثر ابزارهای iOS را با آن ساخته است. از مقداری نحو C استفاده می‌کند، بنابراین اگر C یا C++ را قبلاً یاد گرفته‌اید، ممکن است بخواهید با شروع یادگیری با Objective-C شروع کنید.

بهترین برای: هر کسی که مشتاق توسعه برنامه برای پلتفرم های اپل است. ویژگی‌های مدرن و ایمنی سوئیفت، آن را به یکی از گزینه‌های اصلی برای توسعه برنامه‌های iOS تبدیل کرده است.

 

captcha
فونت سایت
اندازه متن
فاصله بین کلمات
فاصله بین خطوط
رنگ بندی
تضاد رنگی
اشباع
بزرگنمایی
1x 2x