
چگونه کوالکام می تواند بازار ساعت های هوشمند را از اپل بگیرد؟
یکی از مشکلات بزرگ کوالکام این است که اپل واچ از نظر ویژگی ها و قابلیت کلی نسبت به هر ساعتی که با فناوری کوالکام ساخته شده است برتر است. با این حال، اپل با گره زدن اپل واچ به آیفون، خود را از حدود دو سوم کل بازار بالقوه گوشی های هوشمند موجود (TAM) محروم کرده است.
کوالکام چندان از اپل خوشش نمیآید، که با توجه به اینکه اپل چگونه سعی کرد آن را از کار بیاندازد، قابل درک است. اگرچه دلیل دیگری که کوالکام اپل را دوست ندارد این است که در دنیای یکپارچه عمودی اپل، کوالکام اضافی است.
هفته گذشته، کوالکام، که پلتفرم سخت افزاری غالب برای ساعت های هوشمند غیر اپل را در اختیار دارد، طرحی را برای برتری نسبت به اشتباه اپل و جایگزین کردن با ساعت هوشمند اپل در حوزه ساعت هوشمند ارائه کرد .
بیایید در مورد جنگ ساعت هوشمند اپل و کوالکام برای سال 2022 صحبت کنیم. سپس با محصول هفته خود به پایان مطلب می رسیم - چاپگر جدیدی از HP که به صراحت برای خانه طراحی شده است.
قرار گرفتن در معرض اپل
عجیب است که ببینیم یک شرکت همان اشتباه را به طور مکرر انجام می دهد، اگرچه با توجه به اینکه اکثر مدیران عامل جانشین خود را به درستی آموزش نمی دهند، غیرعادی نیست.
با آی پاد، استیو جابز در ابتدا محصول را فقط برای اپل ساخت اما به سرعت متوجه شد که کل بازار موجود را به شدت کاهش می دهد. جابز بعداً نقشه خود را عوض کرد و آی پاد را در دسترس کاربران ویندوز قرار داد. این تغییر، آیپاد را آنقدر موفق کرد که تقریباً بهتنهایی اپل را از یک شرکت شکست خورده به شرکتی تبدیل کرد که بعداً آیفون را معرفی کرد و بازار را متحول کرد.
با اپل واچ، تیم کوک درس استیو جابز را کنار گذاشت و آن را فقط برای کاربران آیفون در دسترس قرار داد. او حتی روش نامگذاری آیپاد، آیفون و آیپد جابز را حفظ نکرد و در عوض نام محصول جدید را اپل واچ گذاشت.
در نهایت، برخلاف کمپینهای بازاریابی عظیم پیرامون آیپاد و آیفون، اپل واچ بسیار کمفروش است و حتی در اکوسیستم اپل نیز قادر به دستیابی به پتانسیل کامل خود نیست.
این تصمیمات سوال برانگیز این است که چرا اپل واچ هم بهترین ساعت هوشمند در بازار است و هم ساعتی که نتوانسته است به پتانسیل کامل خود دست یابد. با تنها 10 درصد نرخ پیوست با آیفون. 90 درصد از افرادی که می توانند از اپل واچ استفاده کنند این کار را نمی کنند.
این نقطه ضعف به این معنی است که اگر کسی می توانست یک رقیب اپل واچ ایجاد کند و آن را با iOS و اندروید سازگار کند و بازاریابی کافی انجام دهد، نه تنها می توانست بر اندروید تسلط پیدا کند بلکه تا 90 درصد از بازار اپل را نیز به دست آورد.
بدیهی است که این محصول باید قانعکنندهتر از ساعت اپل باشد و با یک کمپین بازاریابی تولید تقاضا همراه باشد.
پلتفرم جدید کوالکام
هفته گذشته، کوالکام نسل بعدی پلتفرم ساعت هوشمند خود را به نمایش گذاشت و نشان داد که سرمایه گذاری کلی خود در این کلاس دستگاه را در سال آینده حداقل به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.
من تصور می کنم مقدار زیادی از این پول اضافی صرف بازاریابی تولید تقاضا می شود که کاربران اندروید و iOS را هدف قرار می دهد. البته گوگل همچنان شریک نرمافزاری کوالکام است و به نظر میرسید که در هنگام اظهار نظر در این رویداد مشتاق به دنبال این فرصت افزایش یافته است. هر دو شرکت در مورد این فرصت بازار به طور قابل توجهی برآورده نشده هیجان زده هستند.
Pankaj Kedia، مدیر ارشد و رئیس جهانی پوشیدنیهای هوشمند کوالکام، نشان داد که این پلتفرم جدید نسبت به محصولات موجود عملکرد و عمر باتری بیشتری دارد. در همین حال، محصولات ساعت هوشمند کوالکام موجود در حال حاضر از عمر باتری نسل فعلی ساعت های اپل فراتر رفته است، اما از نظر ویژگی ها عقب مانده اند.
شایان ذکر است که اکثر ساعتهای مبتنی بر کوالکام از 4G یا 5G پشتیبانی نمیکنند و هیچکدام از آنها مجموعه حسگرهای کاملی را که اپل ارائه میکند - هنوز ندارند. با این حال، Kedia اعلام کرد که آنها سرمایهگذاری زیادی روی حسگرهای پیشرفتهتر انجام خواهند داد و زمانی که پلتفرم بهروز شده در سال آینده عرضه شود، باید از نظر قابلیتهای اپل مطابقت داشته باشند.
برداشت من این است که آنها احتمالاً از آنچه اپل ارائه می دهد فراتر بروند . احتمالاً به این دلیل می گویم که علیرغم ماهیت ضعیف آخرین اپل واچ، بعید به نظر می رسد که اپل بازار را به کوالکام و شرکای آن واگذار کند.
کوالکام همچنین می تواند هزینه ها را بین چندین ساعت ساز تقسیم کند. دسترسی به هر دو اکوسیستم اندروید و اپل می تواند ساعت هوشمند پیشرفته تر و توانمندتری را با قیمت کمتری نسبت به اپل ارائه دهد. دلیل این امر این است که شرکای کوالکام حاشیه سود بسیار کمتری را نسبت به اپل میپذیرند، بنابراین کوالکام باید بتواند حجم بیشتری را با توجه به اینکه این بازار کمتر نفوذ کرده است، تولید کند.
ضرب المثل قدیمی می گوید: «بهتر، سریعتر، ارزان تر. هر دو را انتخاب کن.» ارائه کوالکام نشان داد که ما هر سه را با این پلتفرم جدید در سال آینده دریافت خواهیم کرد.
جمع بندی
فرصتی برای کوالکام ایجاد شده است که اپل ساعتهای هوشمند پیشرو کنونی خود را به بازار عرضه نمیکند و از مثال استیو جابز با آیپاد پیروی نمیکند تا خارج از پایگاه مشتریان فعلی اپل به فروش برسد.
این اشتباه به این معناست که اگر شرکت دیگری بتواند جایگزینی توانمندتر و ارزانتر ایجاد کند - و آن را به خوبی به بازار عرضه کند - میتواند اپل را زیر پا بگذارد و اپل واچ را بیکار کند، حتی اگر هیچ سهمی از بازار از محصول نگیرد.
از قضا، با توجه به اینکه اپل در حال بازاریابی ضعیف برای محصولات خود است، یک کمپین تولید تقاضای قوی از سوی کوالکام ممکن است علاقه بیشتری به پایگاه اپل برای اپل واچ ایجاد کند و یک پیروزی بالقوه برای هر دو شرکت بدون هزینه برای اپل ایجاد کند.
اما فرض کنید کوالکام پیروز شده است و بازار به سمت پلتفرم خود می چرخد؟ در این صورت، صرفهجویی در مقیاس حاصل میتواند اپل را مجبور به خروج از این بخش کند، درست مانند خروج از چاپگرها، سرورها و در نهایت از بلندگوهای هوشمند (HomePod) خارج میشود، جایی که رقابتی نبود، در این مورد در مقابل آمازون.
جالب است بدانید که به نظر می رسد اپل هنوز هم از نظر مجموعه محصولات با موفقیت استیو جابز زندگی می کند. این نتیجه به این دلیل است که از زمان خروج جابز تقریباً هیچ چیزی به اندازه آیپاد و آیفون موفق نبوده است. حتی اپل تا زمانی که جابز زنده بود موفق تر به نظر می رسید.
اشتباه یک شرکت فرصت شرکت دیگر است. به نظر می رسد، سال آینده، کوالکام، با کمک گوگل، به پیشرفت خوبی دست یابد.در نتیجه، ممکن است یک ساعت هوشمند در آینده شما وجود داشته باشد و احتمالاً محصول اپل نباشد.
معرفی محصول هفته
چاپگر اچ پی HP Envy Inspire:
بخش دیگری از بازار که اپل مجبور به ترک آن شد، چاپگرها بودند که در دوران تصدی جابز اتفاق افتاد. شرکتی که اپل را از آن بازار حذف کرد، HP بود، و HP همچنان به عنوان "سبزترین" شرکت چاپگر برجسته است - و شرکتی که امروز با پرینترها و خدمات مرتبط، به شدت دنبال بازار داخلی است.
HP هفته گذشته چاپگر Envy Inspire خود را معرفی کرد که قویترین چاپگر خانگی این شرکت است.
این دستگاه در چهار رنگ عرضه می شود تا با دکوراسیون منزل شما مطابقت داشته باشد، بین چاپ عکس و کاغذ جابه جا می شود، دارای اسکنر داخلی است و چاپ دو طرفه را با سرعت حداکثر 15 صفحه در دقیقه انجام می دهد.
از طرف دیگر، کاغذ HP از 100 درصد منابع تجدیدپذیر تهیه می شود و چاپگر Envy Inspire خود با 45 درصد پلاستیک بازیافتی ساخته شده است.
یک ویژگی جدید هوشمندانه، حالت آرام است که به شما امکان میدهد تا 40 درصد نویز چاپگر را کاهش دهید، اگر در تماس Webex هستید و نمیخواهید چاپگر صدای شما را خفه کند. من از Webex نام می برم زیرا هفته گذشته سیسکو یک API باز را اعلام کرد که اگر HP به آن متصل شود، می تواند به چاپگر اجازه دهد تا این کار را به طور خودکار انجام دهد، که وقتی بچه هایی دارید که چیزهایی را برای چاپگر می فرستند، می تواند موهبتی باشد.
برای صرفه جویی در زمان، می توان اسکریپت ها را برای کارهای تکراری چاپ و اسکن ایجاد کرد، و کاغذ عکس و جوهر جدید HP تا 40 سال یا بیشتر عمر ضد محو شدن دارند. برای مثال، میتوانید اسکریپتی ایجاد کنید که بهطور خودکار آنچه را که ارسال میکنید میگیرد، یک کپی را در یک پوشه از پیش تعیینشده فایل میکند و PDF حاصل را قابل جستجو میکند.
همچنین میتوانید شرحی از تصویر را در پشت کاغذ عکس چاپ کنید، بنابراین شما یا وارثانتان میتوانید بفهمید کسی که از او عکس گرفته شده مربوط به چند دهه پیش است.
در آینده، با توجه به اینکه اکنون در دنیای کار از خانه پس از همه گیری زندگی می کنیم، احتمالاً شاهد خواهیم بود که فروشندگان بیشتری محصولات سبز تولید می کنند که با دنیای کار از خانه ما سازگاری بیشتری داشته باشد.
0 نظر