
سئوی خارجی چیست؟ (آشنایی با تکنیکهای واقعاً مفید!)
سئوی خارجی سایت (Off-Page SEO) چیست؟
به تمام تکنیکهایی که خارج از سایت خودمان، برای بهبود رتبه در نتایج جستجو انجام میدهیم، سئوی خارجی سایت گفته میشود.
منظور از خارج از سایت خودمان کجاست؟
سایتهای دیگر، شبکههای اجتماعی و حتی جستجوی نام برندمان در گوگل، از جمله سیگنالهای خارجی هستند که روی رتبهبندی نتایج تأثیر گذارند.
سئوی خارجی و سئوی داخلی در یک نگاه
برای اینکه تفاوت سئوی داخل سایت و بیرون از سایت را متوجه شوید به تصویر زیر نگاه کنید.
همانطور که پیداست، بخش اعظم تمرکز سئوی خارجی روی این است که نشان دهد بقیه (چه در سایتها دیگر و چه در شبکههای اجتماعی)، اعتبار سایت شما یا محتوای شما را تأیید کردهاند.
گوگل این تائید را از طریق لینکهایی که به سایت شما داده شده، بحثهایی که در شبکههای اجتماعی راجعبه شما به راه افتاده و حتی تعداد دفعاتی که کاربران نام برند شما را جستجو کردهاند، متوجه میشود.
در ادامه راجعبه تکنیکهای سئوی خارجی مفصل صبحت خواهیم کرد. قبل از آن، بیایید به یک سوال ساده جواب دهیم.
چرا سئوی خارجی اهمیت خیلی زیادی دارد؟
در رتبهبندی نتایج گوگل، حدود 200 فاکتور مهم دخیل هستند؛ یعنی گوگل طبق این 200 فاکتور، تصمیم میگیرد که کدام سایت رتبه اول را بگیرد یا کدام یکی به صفحه دوم برود.
نکته اینجاست که حدود 50% درصد از این فاکتورها، مربوط به سئوی خارجی هستند.
از طرف دیگر، گوگل توجه ویژهای به تخصص (Expertise)، اعتبار (Authoritativeness) و قابل اعتماد بودن (Trustworthiness) سایتها دارد. این موضوع را میشود از کتابچهای که گوگل برای ارزیابهای خود منتشر کرده است، فهمید. گوگل در این کتابچه، صراحتاً به ارزیابهای خود اعلام کرده است که به E-A-T (مخفف تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن) سایت منتشرکنندۀ محتوا، نویسنده آن مطلب و حتی شهرت و آوازۀ آن برند دقت کنند. (اگر این کتابچه که گوگل خودش درباره موتور جستجو منتشر کرده برایتان جالب است، منتظر سورپرایزی که در پایان این مقاله برایتان داریم، باشید.)
کمی بالاتر هم اشاره کردم؛ یکی از راههای نشان دادن اعتبار و جلب اعتماد، انجام سئوی خارج از سایت است.
خب دیگر، برویم سراغ تکنیکهایی که برای سئوی خارجی سایت خود، باید یاد بگیرید.
با تکنیکهای سئوی خارجی (Off-Page SEO) آشنا شوید
خیلی از سئوکارهای تازهکار، فکر میکنند که سئوی خارجی مساوی است با بک لینک گرفتن. یعنی اگر تمرکزمان را بگذاریم روی دریافت لینک از هزاران سایت مختلف، گوگل ما را به رتبۀ اول نتایج خود خواهد رساند.
این تصور اشتباهی است! سئوی خارجی وبسایت، علاوهبر لینک سازی شامل بخشهای دیگری هم هست.
اگر بخواهیم تک به تک کارهایی که میتوانید برای سئوی خارجی انجام دهید را نام ببریم، احتمال اینکه مقاله نامفهوم و سردرگمکننده شود زیاد است؛ برای همین ما تمام تکنیکها را در 3 بخش تقسیم میکنیم، سپس هر بخش را باز کرده، سعی میکنیم مفهوم را برایتان جا بیندازیم و بعد شما را برای مطالعۀ بیشتر راهنمایی میکنیم. (اینطوری بهتر نیست؟)
ابن 3 دسته عبارتانداز:
- بکلینکسازی
- اینفلوئنسر مارکتینگ
- فعالیت مفید و موثر در شبکههای اجتماعی
در ادامه هر کدام از این بخشها را جداگانه بررسی میکنیم.
1- نقش پررنگ بک لینک ها در سئوی خارجی سایت
همانطور که میدانید، بکلینکهای یک سایت، جزو مهمترین فاکتورهای سئو هستند؛ اما یک نکته را هرگز فراموش نکنید:
«کیفیت لینکهای خارجی که دریافت میکنیم، مهمتر از کمیت آن است»
به عبارت دیگر، اگر شما بتوانید 10 لینک با کیفیت دریافت کنید، خیلی بهتر از این است که 1000 لینک با کیفیت متوسط داشته باشید! شاید بپرسید:
لینکهای باکیفیت چه ویژگیهایی دارند؟
اعتبار صفحهای که به شما لینک میدهد (Page Authority)، اعتبار سایتی که به شما لینک میدهد (Domain Authority) و محتوای مرتبط سایت (Relevance Content)،3 فاکتوری هستند که گوگل برای ارزیابی کیفیت بکلینک، آنها را چک میکند.
شما با نصب افزونه MOZ Bar میتوانید PA و DA (همان اعتبار صفحه و اعتبار دامنه) صفحات را چک کنید و در صورتی که از نظر محتوایی با سایت شما ارتباط دارند، اقدام به لینکسازی در آنها کنید.
چند نکتۀ مهم درباره لینک سازی خارجی
فرآیند لینکسازی باید کاملاً فکرشده و طبیعی باشد. همانطور که چند ثانیه پیش هم اشاره کردیم، گوگل به کیفیت لینکها، بیشتر از تعداد آنها اهمیت میدهد. پس بیایید ببینیم که در ساختن بکلینکهای باکیفیت، به چه نکاتی باید توجه کنیم.
1) به محل قرارگیری لینک توجه کنید
گوگل، به محل قرارگیری لینک شما توجه میکند. لینکی که در محتوا قرار گرفته قطعاً باارزشتر از لینکی است که یک جایی در گوشهکنارهای سایت قرار دارد و اصلاً به چشم هم نمیآید! بهترین و سریعترین روش برای اینکه لینکهای شما در یک محتوای باکیفیت ظاهر شوند، این است که از رپورتاژ آگهی استفاده کنید.
2) انکر تکستها را بازبینی کنید
انکرتکست همان متنی است که روی آن کلیک میکنیم و وارد یک صفحۀ جدید میشویم. گوگل انکرتکست را به عنوان یکی از سیگنالهای رتبهبندی در نظر میگیرد و با خواندن آن متوجه میشود که موضوع صفحۀ مقصد چیست و اصلاً ارتباطی با متن شما دارد یا نه. برای همین بهتر است موقع لینکسازی از انکرتکستهای تکراری استفاده نکنید و روی کلمات مرتبط، بامعنی و متنوع لینک بگیرید.
3) به کلمات و عبارات پیرامون لینک توجه کنید
به لطف هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، گوگل روزبهروز بیشتر به زبان ما انسانها نزدیک میشود. به خاطر همین هم مثل قدیمها، دنبال یک کلمات کلیدی یا انکرتکست خاص درون متن شما نمیگردد. موتور جستجوی گوگل، کلمات و عبارتهای مختلفی که از لحاظ موضوعی به انکرتکست شما ربط دارند را، از نظر فراوانی و نزدیکی به آن انکرتکست بررسی میکند. به این ارتباط بین لینکها و کلمات نزدیک موجود در مقاله، Co-occurrence گفته میشود.
مثلاً تصویر زیر را ببینید.
در تصویر بالا، نام برند (رنگ صورتی) انکرتسکت لینک ماست و عبارت جستجوی مرتبط (رنگ آبی)، جزو کلماتی است که در نزدیکی لینک قرار گرفته است. مثلاً اگر نام برند را نوین و عبارت نزدیک آن را بهترین آژانس دیجیتال مارکتینگ فرض کنیم؛ گوگل این ارتباط را درک میکند و متوجه میشود که نوین یکی از بهترین آژانسهای دیجیتال مارکتینگ است.
در نتیجه، موقع لینکسازی حواستان باشد که بین عباراتی که ممکن است جستجوی کاربران باشند، ارتباط ایجاد کنید؛ مخصوصاً وقتی که انکرتکست شما نام برند است.
4) به فالو و نوفالو بودن لینک توجه کنید
لینک فالو یا دوفالو (Dofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال میکند و وارد صفحه مقصد میشود.
لینک نوفالو (Nofollow): لینکهایی هستند که موتور جستجو آنها را دنبال نمیکند.
خب، فکر میکنم واضح است که گوگل، امتیازی خاصی برای لینکهای نوفالو در نظر نمیگیرد؛ چون آنها را دنبال نمیکند و به بررسی صفحه مقصد نمیپردازد. پس اگر قرار است که برای لینکسازی هزینه کنید، حتماً لینکهای Follow بگیرید.
5) کاری کنید که آدمها به صورت خودجوش به شما لینک بدهند
لینکهایی که افراد دیگر (طرفداران، مخاطبان و همکاران شما) به صورت خودجوش به مقالهها یا سایت شما میدهند، بهترین نوع بک لینک هستند! (نه آن لینکهایی که در وبلاگها یا سایتهای فرمالیته که ساختهاید، خودتان به خودتان میدهید!)
حتماً الان با خودتان فکر میکنید که آخر چه کسی همینطوری مفت و مجانی به سایت ما لینک میدهد؟
خب حق با شماست؛ هیچکس!
اما ... همیشه مساله بر سر پول و مادیات نیست. گاهی میتوانید با یک محتوای پربار و مفید، تبادل ارزش کنید؛ کاری کنید که آدمها در مقالههایشان از شما یاد کنند و به محتوایتان لینک بدهند.
مثلاً اگر شما بتوانید در زمان مناسب، اطلاعات دست اول یا گزارشهای آماری ارائه کنید، سایتهای دیگر برای استناد به این آمار، به سایت شما لینک خواهند داد. برای نمونه، اخیراً کافه بازار گزارشی از صنعت برنامه و بازی موبایلی در سال ۹۸ ارائه کرده و برخی سایتها، آن را بررسی کرده و به کافه بازار لینک دادهاند.
پس یادتان نرود: شما با تولید هر نوع محتوای منحصربهفردی (از جمله اینفوگرافیک، ویدئو، آمار، نتایج یک تحقیق، تجربیات شخصی خودتان، اطلاعات واقعاً مفید و ...) کاری میکنید که افراد دیگر از این اطلاعات استفاده کنند و خیلی دستودلبازانه به شما لینک بدهند!
در ضمن، به چنین لینکهایی، Editorial Link گفته میشود. گوگل این لینکها را میشناسد و برای آنها ارزش زیادی قائل است.
2- تاثیر اینفلوئنسر مارکتینگ در سئوی خارجی
اول از همه بیایید با اینفلوئنسر مارکتینگ آشنا شویم:
به استفاده از افراد تاثیرگذار، برای رساندن پیام برند خود، به مخاطبان هدف، اینفلوئنسر مارکتینگ گفته میشود.
اینفلوئنسرها چه کسانی هستند؟
افرادی هستند که معمولاً تعداد دنبالکنندههای زیادی دارند، در بین مردم محبوب هستند و مردم توصیههای آنها را با جان و دل قبول میکنند.
لطفاً دقت کنید! اینفلوئنسر مارکتینگ، فقط این نیست که به یک سری افراد فالوور بالا در اینستاگرام پول بدهید تا محصول شما را تبلیغ کنند. نه! این میشود تبلیغات در شبکههای اجتماعی.
بازاریابی به وسیلۀ اینفلوئنسرها، نیازمند طراحی کمپینهایی است که هدف مشخصی را دنبال میکنند و این هدف، لزوماً فروش محصولات نیست.
یادتان هست که گفتم یکی از سیگنالهایی که گوگل توجه زیادی به آن دارد، میزان جستجوی نام برند شما یا Brand Mention است؟
خب، با اینفلوئنسر مارکتینگ میتوانید کاری کنید که مردم نسبت به برند شما آگاهی پیدا کنند، کنجکاو شوند و برای دریافت محتواهای بیشتر، نامتان را در گوگل سرچ کنند. گوگل به این تعداد جستجوها توجه میکند و وقتی میبیند عدۀ زیادی دنبال شما میگردند، دستتان را توی دست هم میگذارد.
یک نکتۀ کوچک: برای اینکه ببینید نام برند شما بهطور میانگین چند بار در ماه جستجو میشود، میتوانید از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید.
درباره اینفلوئنسر مارکتینگ و طراحی کمپین، سعی میکنیم حتماً در مقالات آینده صحبت کنیم. فعلاً برویم سراغ بخش آخر سئوی خارجی.
3- نقش شبکههای اجتماعی در سئوی سایت
فعالیت مفید و موثر در شبکههای اجتماعی، 2 حُسن بزرگ برای شما دارد:
- برندینگ میکنید و میزان سرچ برندتان افزایش مییابد
- میتوانید برای سایتتان لینک بسازید
برای اینکه فعالیت شما در شبکههای اجتماعی نتیجهبخش باشد، اول مخاطبان هدف خود را مشخص کنید. مخاطبان هدف خود را که بشناسید، میتوانید رسانههای درست و همینطور محتوای مناسب آنها را تهیه کنید.
در این بخش چند شبکه اجتماعی که ممکن است خیلی به کارتان بیاید را بررسی میکنیم.
آپارات و یوتیوب؛ یا ویدئو مارکتینگ برای سئو
یوتیوب و آپارات بهترین مکان برای آپلود ویدئوهای آموزشی یا موشن گرافیکهای شما هستند. خوبی یوتیوب این است که میتوانید به سادگی لینک وبسایت خود را در توضیحات وارد کنید؛ ولی خب در ایران فیلتر است و شاید کاربران زیادی به آن دسترسی نداشته باشند.
خوبی آپارات هم این است که در ایران فیلتر نیست (!)، ولی قابلیت لینکدهی رایگان را ندارد.
خوبی ویدئو این است که به سرعت بین مردم پخش میشود، قابلیت بهاشتراکگذاری بالایی دارد و خیلیها بعد از دیدن ویدئو نام برند شما را جستجو میکنند.
برای اینکه اهمیت ویدئو را بهتر درک کنید، تصویر زیر را - که متعلق به سایت Backlinko است - ببینید.
طبق توضیحاتی که سایت بکلینکو ارائه کرده، این نمودار میزان افزایش بازدید صفحه، بهدنبال ویدئو مارکتینگ و افزایش سرچ برند را نشان میدهد. هر چقدر که بازدید از ویدئوهای یوتیوب افزایش پیدا کرده، تعداد سرچ "Backlinko" در گوگل نیز بیشتر شده و تعداد افراد بیشتری از این سایت بازدید کردهاند.
اینستاگرام؛ رسانهی محبوب ایرانیها
تاثیر فعالیت در اینستاگرام هم تقریباً مثل آپارات و یوتیوب است؛ یعنی هم میتوانید به سایتتان لینک بدهید و هم اینکه برندینگ میکنید.
توجه کنید، اگر محتوایی که در شبکههای اجتماعی تولید میکنید باکیفیت و مفید باشد، شانس این را دارید که مردم محتوای شما را با یکدیگر بهاشتراک بگذارند و شروع کنند به صحبت کردن درباره برند شما! و درست اینجاست که برند منشن (Brand Mention) اتفاق میافتد.
فقط یادتان نرود که اگر اینستاگرام را به عنوان یکی از رسانههای خود انتخاب میکنید، باید فعالیت مستمری در آن داشته باشید، تا بتوانید نتیجه بگیرید.
برویم سراغ رسانۀ بعدی.
لینکدین؛ رسانهای برای کسبوکارها و افراد متخصص
در لینکدین میتوانید هم با اکانت بیزینسی و هم با اکانت شخصی خود فعالیت کنید. در هر دو صورت امکان این را دارید که یادداشتهایتان را با بقیه افراد متخصص در حوزه کاری خود به اشتراک بگذارید و به مقالههایتان لینک بدهید.
خوبی لینکدین این است که میتوانید یک شبکه گسترده از مخاطبان هدف و همکاران خودتان بسازید. این شبکه گسترده، تاثیرگذاری بالایی در دیده شدن پستهای شما دارد. آنها پستهای شما میخوانند، روی لینکتان کلیک میکنند، پستها را لایک میکنند و گاهی هم آن به اشتراک میگذارند.
هر قدر که مشارکت و تعامل افراد با شما، در شبکههای اجتماعی بیشتر باشد، بیشتر دیده میشوید و سینگالهای قویتری را برای گوگل میفرستید.
یک نکته دربارۀ شبکههای اجتماعی
هر شبکه اجتماعی، ماهیت خاص خودش را دارد. برای همین قبل از هر حرکتی باید مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند و در کدام شبکه، دسترسی به آنها آسانتر و بهتر است.
0 نظر